کتاب«ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام»، با ترکیب نوآورانه از سه حوزه مطالعات تحرک، مطالعات میانجی (رسانه) و مطالعات بصری، به بررسی راه هایی میپردازد که اینستاگرام از طریق تجربیات بصری، رویکردهای اجتماعی را تغییر می دهد. برای پرداختن به پیچیدگی این موضوع، این کتاب به پنج گره موضوعی تقسیم می شود (اشتراک عکس، روابط اجتماعی، بازاریابی رسانه های اجتماعی، حریم خصوصی و نظارت و هویت). به زعم نویسنده، این نوع از تقسیم بندی موضوعی تحقیقات انتقادی را بهگونهای مفصلبندی میکند که به تفسیری منحصربفرد از پدیدهها نزدیک شود. ظهور فناوری تلفنهای همراه هوشمند، رویکردها به رسانههای جدید را تغییر داده و رویکردهای جدیدی برای تفسیر فناوری ارتباطات انسانی و افزایش آن و در واقع، دسترسی به محتوای دیجیتال گشوده است. مردم با استفاده مداوم از آنها و همچنین تشدید فعالیت عکسبرداری، محتوا و نحوه به اشتراکگذاری را تغییر میدهند. علاوه بر این، تحولات فناورانه موجب تقویت گردش عکس از طریق اینترنت و پلتفرم رسانه های اجتماعی میشود. در این صورت، مشارکت آنها در تشدید بازنمایی جهان، (از عکس کاپوچینو در صبح گرفته تا میهمانی شب جمعه با دوستان) موجب غلبه عناصر بصری در بسیاری از فعالیت های روزانه میشود.
این کتاب همچنین در مورد ویژگی های قابل توجه و قدرتمند پلتفرم محبوب اینستاگرام (برنامهای در تلفنهای همراه هوشمند که کاربران را قادر میسازد تا عکسهای خود ثبت و پالایش کنند و در سایر شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند) و همچنین عناصر کلیدی شکلدهی فرایندهای ارتباطات بصری به بحث میپردازد. برای انجام این کار، نحوه استفاده از تصاویر در انواع مختلف ارتباطات (بازاریابی، روابط اجتماعی و نظارت) بررسی میشود و نشان داده میشود که چگونه ویژگی بصری، درک افراد از جهان و زندگی رسانهای را تغییر میدهد. این نگاه موجب میشود که بازخوانشی انتقادی از روابط متقابل و ترکیبشده تحرک (گوشی هوشمند تلفن همراه)، میانجی (پلتفرم) و زمینههای موضوعی فراهم گردد و پویاییهای در حال تغییر هم مشخص شود.
همچنین این کتاب، برای فهم رشد کنشهای بصری جدید، به بررسی نحوه روابط بین افراد، فناوری های بصری، کنشها و تصاویر، جامعه و فرهنگ می پردازد.
کتاب «ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام» نوشته الیزا سرافینلی، دانشیار گروه مطالعات جامعه شناسی در دانشگاه شفیلد است که مطالعات خود را بر روی رسانههای جدید و ارتباطات بصری متمرکز کرده است. کار ترجمه کتاب «ارتباطات اجتماعی جدید عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام» توسط دکتر مجید سلیمانی ساسانی پایان یافته است و به زودی توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و انتشارات سوره مهر منتشر میگردد.