مجید سلیمانی ساسانی
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران (لینک کارنامک در تارنمای دانشگاه)
متولد قم – ۱۳۶۲
تارنمای شخصی: www.majidsoleimani.ir
ایمیل: msoleimani@ut.ac.ir
سوابق تحصیلی
- کارشناسی علوم ارتباطات از دانشگاه تهران
- کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه تهران (موضوع رساله: بازنمایی گفتمانهای تجربه دینی در سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، تاریخ دفاع: مهر۸۸)
- دكتری علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی (ره) (موضوع رساله: بازنمایی اسلام و مسلمانان در سینمای هالیوود پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، تاریخ دفاع: دی ۹۵)
مقالات علمی – پژوهشی
- سلیمانی، مجید (۱۳۸۹) بازنمایی گفتمان سنت اسلامی از تجربه دینی در سینمای ایران؛ تحلیل گفتمان فیلم زیر نور ماه، دوفصلنامه علمی پژوهشی مجله جهانی رسانه، دانشگاه تهران، شماره دهم، پاییز ۱۳۸۹٫
- سلیمانی، مجید (۱۳۹۰) بازنمایی گفتمانهای تجربه دینی در سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه تهران، شماره ۲۵، زمستان ۱۳۹۰، صص۳۹-۶۹٫
- سلیمانی، مجید (۱۳۹۱) تحلیل بازنمایی گفتمانهای دینی در سینمای ایران؛ مطالعه موردی تحلیل گفتمان فیلم کتاب قانون، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشی مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، سال اول، شماره ۱، بهار ۱۳۹۱، صص۷۱-۸۸٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۱) فرایند برجسته سازی در بی بی سی فارسی؛تحلیل روایت برنامه های کوک، صفحه دو، آپارات، فصلنامه علمی، پژوهشی قدرت نرم، سال دوم، شماره ۶، تابستان ۱۳۹۱، صص ۸۳-۱۱۱٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۳) بازنمایی مولفه های هویت فرهنگی ایرانیان در سینمای هالیوود؛ مورد مطالعه فیلم های سیصد، یک شب با پادشاه، اسکندر و سنگسار ثریا، دوفصلنامه علمی، پژوهشی مجله جهانی رسانه دانشگاه تهران، شماره ۱۷، تابستان ۱۳۹۳٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۳) بازکاوی نوع نگاه به نهاد مسجد در سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی، پژوهشی راهبرد فرهنگی اجتماعی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سال سوم، شماره یازدهم، تابستان ۱۳۹۳، صص ۷-۳۲٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۳) تحلیل بازنمایی روحانیت در سینمای ایران مطالعه موردی؛ تحلیل گفتمان فیلم «طلا و مس»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشی مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، دورة ۳، شمارة ۳، پاییز ۱۳۹۳، صص۴۹۷-۵۱۲٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۵) اسلامهراسی و ایرانهراسی در سینمای هالیوود؛ تحلیل فیلم سینمایی «غیرقابل درک»، فصلنامه علمی، پژوهشی قدرت نرم، دوره ۶، شماره ۱۴، تابستان و پاییز ۱۳۹۵، صفحه ۱۹۶-۲۲۲٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۹) تحلیل مصرف فرهنگی و رسانهای نسلهای رسانهای در رسانههای اجتماعی؛ مطالعه کاربران فضای مجازی در شهر تهران، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی) ۲۷، ۲ (۱۳۹۹): ۳۲۵-۳۵۹٫
- سلیمانی ساسانی, مجید, شهبازی, مهدی, قربانی, سینا. (۱۴۰۱). فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتیها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی. فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات, ۲۳(۵۷), ۳۴۱-۳۷۴٫ doi: 10.22083/jccs.2022.330160.3554
مقالات پژوهشی چاپ شده همایشها
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) بررسی و تحلیل جایگاه اجتماعی روحانیت در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی؛ تحلیل بازنمایی تیپشناسی کاراکتر «روحانی» در سینمای ایران، منتشره در کتاب «روحانیت و انقلاب اسلامی»، جلد اول، قم، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،۱۳۸۹ ، صص ۱۸۵ – ۲۰۲٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۰) بازخوانی فرایند خلق و بازنمایی تصاویر ذهنی در فیلم دینی با استفاده از مفاهیم تجربه عرفانی و عالم خیال از دیدگاه ابنعربی؛ مطالعه موردی فیلم تولد یک پروانه منتشره در کتاب «همایش راهكارهای برگردان مفاهیممعنوی به فیلمنامه»، قم، انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، ۱۳۹۰، صص ۳۴۵- ۳۷۸٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۱) روایت اخبار در قفس انحصار؛ تحلیل روایت برجسته سازی و انتشار یك داستان خبری در بی بی سی فارسی، منتشره در جلد دوم كتاب مجموعه مقالات همایش ایران و استعمار انگلیس، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، صص ۳۶۵-۳۹۰٫
همایشها و سخنرانیهای علمی
- بررسی و تحلیل جایگاه اجتماعی روحانیت در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی؛ تحلیل بازنمایی تیپشناسی کاراکتر «روحانی» در سینمای ایران»، همایش انقلاب اسلامی و روحانیت – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، تاریخ برگزاری همایش: ۱۲ اسفند ۱۳۸۹، مکان برگزاری: تالار همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- بازخوانی فرایند خلق و بازنمایی تصاویر ذهنی در فیلم دینی با استفاده از مفاهیم تجربه عرفانی و عالم خیال از دیدگاه ابنعربی؛ مطالعه موردی فیلم تولد یک پروانه، همایش راهكارهای برگردان مفاهیممعنوی به فیلمنامه، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، تاریخ برگزاری همایش: ۲۸بهمن ۱۳۸۹، مکان برگزاری: مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی.
- سینما و مهدویت؛ ظرفیتها و محدودیتهای سینمای ایران در روایت داستانی و تکنیکی انگارههای مهدوی، هفتمین کنفرانس بینالمللی دکترین مهدویت (رسانه: جامعه و حکومت زمینه ساز؛ راهبردها و راهکارها رسانه و مهدویت)، تاریخ برگزاری همایش:۲۳و۲۴ تیرماه۱۳۹۰، مکان برگزاری: مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما.
- روایت اخبار در قفس انحصار؛ تحلیل روایت برجسته سازی و انتشار یك داستان خبری در بی بی سی فارسی، دومین همایش ایران و استعمار انگلیس ، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، تاریخ برگزاری: ۲ اسفند ماه ۱۳۸۹، مكان برگزاری: تالار همایش کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران.
- تحلیل نشانهشناسی کاراکتر «روحانیت» در فیلمهای سینمایی رضا میرکریمی»، اولین همایش روحانی در قاب سینما، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر و بنیاد سینمایی فارابی، تاریخ برگزاری: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، مكان برگزاری: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
- نشست «مسئله رسانهای شدن انتخابات»، تاریخ برگزاری: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، مكان برگزاری: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. آدرس انتشار: http://majidsoleimani.ir/?p=672
- نشست «رسانهها و اعتراضات و اغتشاشات دیماه ۹۶»، تاریخ برگزاری: ۷ بهمن ۱۳۹۶، مكان برگزاری: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. آدرس انتشار: http://sobhe-no.ir/newspaper/417/9/16495
- نشست «جهانِ ایرانیِ فضایِ مجازی در زمانه پساتلگرام»، تاریخ برگزاری: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، مكان برگزاری: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. آدرس انتشار: http://rcica.ir/?p=3694
- نشست «افزایش قیمت بنزین و اعتراضات پس از آن»، تاریخ برگزاری: ۱۰ دی ۱۳۹۸، مكان برگزاری: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
- نشست «هنر، رسانه و فرهنگ سلبریتی»، تاریخ برگزاری: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸، مكان برگزاری: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
- نشست سرمایه، میدان و دیوار (با نگاهی به دیوارنگاری میدان ولیعصر)، تاریخ برگزاری: ۲۲ آذر ۱۴۰۰، مکان برگزاری: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی.
- نشست «بحران اوکراین؛ رویکردهای نژادی در سیاستهای بازنمایی رسانه ای»، تاریخ برگزاری: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، مکان برگزاری: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کتاب (تالیف و ترجمه)
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۰) مدیریت بحرانهای رسانهای (از مجموعه کتابهای گزارش راهبردی رسانه)، تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۱) مجموعه تحلیلهای نشانهشناسی فیلمهای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، به کوشش مجید سلیمانی، تهران، جبهه فکری انقلاب اسلامی.
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۸) شرقشناسی هالیوود، تهران، سوره مهر و پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
- سرنیچک، نیک (۱۳۹۹) سرمایهداری پلتفرمی، ترجمه مجید سلیمانی ساسانی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- سرافینلی، الیزا (۱۳۹۹) ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام، ترجمه مجید سلیمانی ساسانی، تهران، سوره مهر .
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۴۰۰) مقدمهای بر مطالعات پسااستعماری و نقد شرقشناسی (در حال انتشار)
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۴۰۰) مقدمهای بر بازنمایی و روایت؛ راهنمای تحلیل روایت در فیلم، تهران، انتشارات کانون اندیشه جوان (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
- برایانت، جنینگز و میرون، دورینا (۱۴۰۰) نظریه و پژوهش در ارتباطات جمعی، ترجمه مجید سلیمانی ساسانی (در حال انتشار)
- رینزبورو، پاتریک و کَنینگ، دوئِل (۱۴۰۰) پویش: روایت یا داستان، چگونه از راهبردِ مبتنی بر داستان برای پیروزی در پویشها، ایجاد جنبشها و تغییر در جهان استفاده کنیم، ترجمه مجید سلیمانی ساسانی، تهران، انتشارات کانون اندیشه جوان (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی).
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۴۰۰) مصرف رسانهای در فضای مجازی؛ از مخاطبان تا کاربرانِ ایرانی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
برگزاری کارگاه و درسگفتار
- کارگاه بازنمایی و تحلیل روایت در فیلم (۱۳۹۷) پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
- روش تحقیق در فرهنگ و هنر (۱۴۰۰) دانشگاه سوره و پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
نظارت علمی کتاب و طرحهای پژوهشی
- ناظر طرح پژوهشی غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان با تاکید بر مشارکت دانشجویان در پروژههای تحقیقاتی (مقایسه با کشورهای ترکیه، مالزی و اندونزی)، مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناورری، ۱۳۹۲٫
- کتاب مجموعه مقالات همایش حکمت هنر انقلاب، تهران، موسسه اشراق،۱۳۹۳٫
- کتاب مجموعه مقالات همایش امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر، تهران، موسسه اشراق،۱۳۹۳٫
- کتاب سلسله نشستهای آسیبشناسی و سیاستگذاری در رسانه ملی، تهران، موسسه اشراق،۱۳۹۴٫
- کتاب آمریکاشناسی از منظر فلسفه و جامعهشناسی، تهران، موسسه اشراق،۱۳۹۴٫
- کتاب آمریکا (بیداری اسلامی، رسانه، سینما، ادبیات و سبک زندگی، تهران، موسسه اشراق،۱۳۹۴٫
- کتاب تاملی در سیاستهای فرهنگی پیامبر اعظم، تهران، موسسه اشراق،۱۳۹۴٫
- کتاب از توسعه تا تعالی؛ مجموعه گفتارها، مناظرات و کرسیهای آزاداندیشی، تهران، موسسه اشراق،۱۳۹۴٫
- کتاب مجموعه مقالات اخلاق اطلاعات و فضازی مجازی، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۳۹۹
- کتاب روانشناسی شهرت تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۳۹۹
- کتاب دستینه مطالعات شهرت راتلج، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۳۹۹
- کتاب خدایان بدکردار: رسانهها، دین و فرهنگ شهر، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۳۹۹
- کتاب بازی آغاز شده : روشهای شناخت و تحلیل بازیهای کامپیوتری، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۳۹۹
- کتاب دهکده و کدخداهایش : خوانشهایی در اقتصاد سیاسی ارتباطات بینالملل، اینترنت و رسانههای اجتماعی، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۴۰۰
- کتاب اینستاگرام؛ ساز و برگ ایدئولوژیک سرمایهداری متأخر : رسالهای روانکاوانه در باب سوژگی میکروسلبریتیهای
- اینستاگرام در ایران، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ۱۴۰۰
طرحهای پژوهشی پایان یافته
- مجری طرح مطالعه تطبیقی رویکردهای ترویج علم در رسانههای مجازی، مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناورری، ۱۳۹۳
- مجری طرح پژوهشی رسانه و شهر، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، ۱۳۹۳
- مجری طرح پژوهشی نیازسنجی و امکانسنجی فرهنگی و اجتماعی محلههای منطقه ۱۲ شهرداری تهران بر اساس ظرفیتهای منطقه و اولویتهای شهروندان، نخبگان محلی و مدیران شهرداری، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، ۱۳۹۳٫
- مجری طرح پژوهشی بهینهسازی شبکه ارتباطی و حضور رسانهای مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، ۱۳۹۲
- مجری طرح پژوهشی زمینهشناسی جذب گردشگران خارجی برای بازدید از مناطق عملیاتی و موزههای دفاع مقدس و ارائه مدل مطلوب گردشگری مقاومت، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ۱۳۹۹
- مجری مجموعه پژوهشهای اکتشافی-تجربی اینستاگرام، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۹۹
سوابق تدریس
- دانشگاه صدا و سیما-۱۳۹۲
- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) – گروه ارتباطات -۱۳۹۳-۱۳۹۴
- دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (ره)- ۱۳۹۴-۱۳۹۵
- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران -۱۳۹۹- تاکنون
بعضی از مقالات ترجمه
نظریه و پژوهش در ارتباطات جمعی، جنینگز برایانت و دورینا میرون (Theory and Research in Mass Communication, Journal of Communication, December 2004)
فهم شرق شناسی، ساخت «دیگری»، منتشره در: پایگاه اینترنتی ترجمان
جوائز و مقام ها
کسب عنوان مقاله پژوهشی برگزیده در جشنواره مقالات علمی، پژوهشی «بررسی راهكارهای تحقق رسالت مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران» در هفدهمین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آبان ۱۳۸۹ با مقاله: رسانه های غربی؛ روایت اخبار در قفس انحصار؛ تحلیل روایت برجسته سازی و انتشار یك داستان خبری در بی بی سی فارسی، منتشره در کتاب «بررسی راهكارهای تحقق رسالت مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران»، تهران، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، ۱۳۸۹، صص ۱۵۹-۱۷۹٫
بعضی از مقالات و یادداشتها
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۶) دین و سکولاریسم؛ نقش فضای مجازی در عرفی شدن دین، روزنامه ایران، ۴ بهمن ۱۳۸۶، ص۱۰
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۶) رویکرد مقایسهای در ساختار نوشتاری در روزنامهنگاری سایبرنتیک،روزنامه ایران، ۱۶ خرداد۱۳۸۶، ص۱۳
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۸) جنگ نرم و تحلیل رفتار نخبگان، سایت تخصصی باشگاه اندیشه، تاریخ نشر: ۱۳ اسفند ۱۳۸۸
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) شبکه های اجتماعی؛ در اختیار تحولات اخیر، سایت تخصصی کانون اندیشه جوان،تاریخ نشر: ۵ اردیبشهت ۸۹
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) سریالهای شبانه؛ از کمدی تا اسارت در اقتضائات ملودرام: با تاکید بر ملودرام خانوادگی «فاصلهها»، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۲۷، شهریور ۸۹، صص ۶۴-۶۵
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) روایت فتح؛ تمثیل سینمای اشراقی در مستندهای تلویزیونی دفاع مقدس، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۲۸، مهر ۸۹، ص۷۱
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) تاملاتی در باب نظریه ارتباطات آئینی در نظریه پردازی نسبت دین و تلویزیون، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، جدید، شماره ۴۲۸، مهر ۸۹، صص ۷۵-۷۶
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) رسانه ملی، مناسبتها و مسئلهای مبهم به نام مجموعه های داستانی فاخر، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۲۹، آبان ۸۹، صص ۸۰-۸۱
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) آوینی از دریچه لانگ شات؛ تاملی کوتاه بر بنیانهای تئوریک در تفکر سینمایی شهید آوینی، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۳۰، آذر ۸۹، صص ۱۲-۱۳
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) دینداری با عیار اجتماعی؛ آئین دینداری؛ از اجتماعات تا ساختارهای رسانهای تلویزیون، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۳۱، دی ۱۳۸۹، صص ۶۸-۶۹
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) در خدمت و خیانت فستیوال؛ تاملاتی در باب جشنواره فیلم فجر، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۳۲، بهمن ۱۳۸۹
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) جهانی شدن؛ از نوسازی مدرن تا گفتمان انقلاب اسلامی، منتشره در سرویس اندیشه خبرگزاری جهان نیوز، تاریخ نشر: ۲۱دی ۱۳۸۹
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۸۹) فیلم سینمایی نفوذی؛ مقدمهای بر بسط نگاه گفتمان انقلاب اسلامی در بیان هنری، منتشره در سرویس اندیشه خبرگزاری جهان نیوز، تاریخ نشر: ۳بهمن ۱۳۸۹
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۰) در دفاع از تنوع و تکثر پخش در رسانه ملی، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۳۴، اردیبهشت ۱۳۹۰
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۰) نود؛ خوانشی روایی از یک شوی تلویزیونی، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۳۵، خرداد ۱۳۹۰
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۰) گزارش خبری یا داستانی که روایت می شود، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۳۶، تیر ۱۳۹۰
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۰) راز؛ برنامه ای که باید از نو شناخت، ماهنامه تخصصی «سینما رسانه»، دور جدید، شماره ۴۳۷، مرداد۱۳۹۰
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) نگاهی دوباره به تبلیغات سیاسی در ایران: تلگرام و اینستاگرام در انتخابات۹۶، روزنامه صبح نو، شماره ۲۵۱، شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ص ۱۰٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) داعش؛ در میانه رؤیای رابرتسون و هانتینگتون، روزنامه صبح نو، شماره ۲۶۰، ۱ تیر۱۳۹۶، ص ۵٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) سیاستگذاری اجتماعی؛ حلقه گمشده رسانههای اجتماعی، روزنامه صبح نو، شماره ۲۶۱، ۳ تیر۱۳۹۶، ص ۶٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) الجزیره و العربیه؛رویارویی با چاشنی اقتصاد سیاسی، روزنامه صبح نو، شماره ۲۶۲، ۴ تیر۱۳۹۶، ص ۵٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) اربعین؛ موعد گفتگوی بینافرهنگی، روزنامه صبحنو، شماره ۳۵۴، ۱۷ آبان۱۳۹۶، ص۱۰٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) زندگی اطلاعاتی؛ گذار به وضعیت جدید، روزنامه صبحنو، شماره ۳۶۵، ۵ آذر ۱۳۹۶، ص۱۰٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) از سواد رسانهای تا معرفتشناسی رسانهای، روزنامه صبحنو، شماره ۳۶۷، ۸ آذر ۱۳۹۶، ص۷٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) راه های فرنگی توسعه انسانی، روزنامه صبحنو، شماره ۳۶۵، ۵ آذر ۱۳۹۶، ص۱۰٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) بحران سیاستگذاری جمعیت در ایران، روزنامه صبحنو، شماره ۴۱۹، ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ص۹٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۶) مقدمهای بر رسانه، تمدن و پیشرفت، روزنامه صبحنو، شماره ۴۳۸، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ص۱۰٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) ضرورت سیاست عمومی در فضای مجازی، روزنامه صبحنو، شماره ۴۳۸، ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ص۷٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) پرسشها و تأملاتی در زمانه پساتلگرام، خبرگزاری مهر، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به آدرس: mehrnews.com/news/4290286
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) پیامرسانهای تلفن همراه و بحران شبکه اجتماعی در ایران، خبرگزاری مهر، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ به آدرس: mehrnews.com/news/4295940
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) دولت و شفافیت در فیلترینگ، روزنامه قدس، شماره ۸۶۹۷، ۸ خرداد ۱۳۹۷، ص ۴٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) سیاستهای جمعیتی و راهحلهای اوراسیایی، روزنامه صبحنو، شماره ۴۹۳، ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ص ۷٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) همگرایی ارتباطی و شبکههای اجتماعی، خبرگزاری مهر، ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4326011
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «اقتصاد توجه، «سلفی» و رقصی میانه میدان» در خبرگزاری مهر، ۲۳ تیر ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4345766
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «نواستعمارگرایی در مدیریت فضای مجازی ایران» در روزنامه صبح نو، شماره ۵۱۲، چهارشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ص ۷٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) درک، تولید و مصرف تصویر در کادر گزینشی «اینستاگرام»، خبرگزاری مهر، ۲۷ تیر ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4350178
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) تبدیل مراقبت از استانداردهای اخلاقی به مراقبت از آمار «ویو» در خبرگزاری مهر، ۳۱ تیر ۱۳۹، به آدرس: mehrnews.com/news/4353534
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «چرا اینستاگرام بر شبکههای اجتماعی مبتنی بر رایانه برتری دارد؟» در خبرگزاری مهر، ۲۱ مرداد ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4372252
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «کلاندادهها و دادهکاوی یا «جهان فراموشنشدنی»، روزنامه صبح نو، شماره ۵۳۳، شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ص ۷٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «انقلاب موسیقی، تصویر و موزیک ویدئو در شبکههای اجتماعی»، منتشره در خبرگزاری مهر، ۲۷ مرداد ۱۳۹، به آدرس: mehrnews.com/news/4377640
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «تصویر غذا، گردشگری و رسانههای اجتماعی»، خبرگزاری مهر، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4380721
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «رسانههای اجتماعی و کلاندادهها؛ منابع جدید پژوهش»، خبرگزاری مهر، ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4393543
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «کلاندادهها؛ پایان نظریه و پارادایم جدید در علوم اجتماعی و فرهنگی»، صبح نو، دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۵۰، ص ۷٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «کلاندادهها، پژوهش رسانههای اجتماعی و هویتهای آنلاین»، خبرگزاری مهر، ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4404229
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) پدیده «حجابیستا»؛ زنان مسلمان و مدلینگ در رسانههای اجتماعی، خبرگزاری مهر، ۱۱ مهر ۱۳۹۷ به آدرس: mehrnews.com/news/4419346
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «صنعت فرهنگ اسلامی؛ تنشهای حجاب و مدلینگ در رسانههای اجتماعی»، خبرگزاری مهر، ۱۵ مهر ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4422733
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) کلاندادهها، منبع جدید شکاف و نابرابری در جهان، خبرگزاری مهر، ۲۵ مهر ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4432992
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «اینستاگرام، تصویر سلبریتی و نارضایتی از بدن»، خبرگزاری مهر، ۲۱ آبان ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4456182
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «نظریه پسااستعماری در علوم اجتماعی و انکشاف سویههای جدید»، صبح نو، ۲۷ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۹۶، ص ۱۰.
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «نمایش خود در رسانههای اجتماعی؛ از وبلاگها تا اینستاگرام»، خبرگزاری مهر، ۱ آذر ۱۳۹۷، به آدرس: mehrnews.com/news/4465612
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «مسائل اجتماعی ایران و تدقیق در اولویتها»، روزنامه صبح نو، ۱۹ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۱۰، ص۶٫
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) «خدمات «تماشا» در «فیسبوک» و اجتماعی کردن فرآیندهای رسانهای»، خبرگزاری مهر، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ به آدرس: mehrnews.com/news/4487360
- سلیمانی ساسانی، مجید (۱۳۹۷) گام دوم انقلاب و مسئله «سیاستگذاری رسانهای»، پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای ( khamenei.ir)، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42011